8 myter om tillskott och dess effekt

I årtionden har vitamintillskott och mineraltillskott haft en hälsohalo. Många amerikaner tror att de hjälper till att sänka sina chanser att få förkylning eller influensa samtidigt som de hjälper dem att fungera i en kaotisk värld. Så det är inte konstigt att tillskottsindustrin blomstrar.

tillskott och effekt

Zink lovar att begränsa förkylningar; vitamin D bygger ben och ökar immuniteten; och B-vitaminerna lovar att hjälpa till att bekämpa effekterna av stress. Till och med USA: s favoritförhistoriska familj (även känd som ”The Flintstones”) har tagit på sig handlingen och formulerat den perfekta piller som skyddar våra barns hälsa. Men vad är sanningen och vad är bara marknadsföringshype?

Att känna till skillnaden mellan vetenskap och fiktion när det gäller bra kosttillskott kan vara utmanande. Det finns lite övervakning, mycket felinformation och kontroverser. Och det är en tuff piller att svälja när du försöker hålla dig uppå din familj hälsa. Så innan du smälter ner några kapslar, överväg dessa 8 myter om kosttillskott:

1. Myt: Att ta tillskott kan kompensera för en dålig kost och förhindra sjukdom.

Verklighet: Faktum är att forskare fortfarande är osäkra på om multivitaminer är effektiva. Vissa studier tyder på att multis skyddar mot för tidig död. Andra visar att de inte har någon nytta. Hur som helst, mat först är alltid det bästa receptet för nödvändiga näringsämnen. Naturen förpackar vitaminer och mineraler i perfekta kombinationer och gynnar våra kroppar med ännu inte upptäckta näringsämnen. Kosttillskott är avsedda att komplettera kosten, inte ersätta den. Du kan även läsa mer om så kallade testosteron tillskott här som oftast är vanliga tillskott men anpassade för män för att just öka testosteronet naturligt, eller för att motverka testosteron brist och lågt testosteron.

2. Myt: Alla kosttillskott är säkra eftersom de är naturliga.

Verklighet: Allt som har potential att läka har också potential att vara skadligt. Även om näringsämnen kommer från naturen, när tillverkarna bearbetar dem till p-form, blir de onaturliga . Dessutom betyder naturligtvis inte nödvändigtvis säkert eller effektivt. Vi rekommenderar därmot Maxulin som ett tillskott med endast naturligt innehåll, läs mer här.

3. Myt: Du kan inte överdosera vitaminer.

Verklighet: Om du tar vitaminer och mineraler när du äter en förstärkt diet med förstärkta spannmål och sportbarer (som ofta innehåller 100 procent eller mer av det rekommenderade kostbidraget för vissa vitaminer och mineraler), kan du överdriva det. Du kan till och med skada vitala organ i processen. För mycket A-vitamin kan påverka din lever och hos gravida mammor kan det leda till födelsedefekter hos deras barn; överskott av vitamin B6 kan orsaka nervskador; och för mycket C-vitamin kan förvandla den berömda antioxidanten till en pro-oxidant (vilket skadar kroppens celler), för att inte tala om diarréen. Om du finner något tillskott med en biverkning kan du rapportera detta på livsmedelsverkets hemsida här.

4. Myt: Tillskott är tätt reglerade.

Verklighet: Till skillnad från receptbelagda eller receptfria läkemedel avgör inte US Food and Drug Administration (FDA) om kosttillskott är säkra och effektiva innan de träffar marknaden. Istället är konsumenterna berömda av tillverkaren. Men det betyder inte att det inte finns några skyddsåtgärder på plats. När ett kosttillskott är på marknaden övervakar både FDA och Federal Trade Commission (FTC) etikettinformation för att säkerställa att produktanspråk inte är vilseledande, men de är ganska underbemannade och mycket skada kan göras innan FDA och FTC kan engagera sig. Det finns en liten grupp vakthundorganisationer, inklusive US Pharmacopeia , ConsumerLab.com och National Science Foundation , som erbjuder godkännandesälar till falska produkter som tillverkas korrekt och innehåller ingredienserna som anges på etiketten. Dessa grupper avgör emellertid inte om de är effektiva. Läs även mer om tillskottet testomax på denna sida.

5. Myt: Tillskott är aldrig nödvändiga.

Verklighet: Kosttillskott kan vara fördelaktiga för vissa populationer och för att hantera olika tillstånd. Exempel inkluderar:

  • Någon på en kaloribegränsad diet som kan dra nytta av en multivitamin och mineral
  • Någon som är allergisk mot mjölk som kan dra nytta av kalcium och D-vitamin
  • En vegan som kan dra nytta av att ta vitamin B12
  • Gravida mammor som gynnas av att ta folsyra

Juryn är ute på många kosttillskott och testobooster, men de flesta experter anser att produkter endast är till hjälp om du har brist på ett visst näringsämne. Kvinnor som tappar mycket järn på grund av kraftiga menstruationsblödningar, till exempel, kan behöva ett extra järntillskott medan de som går genom klimakteriet kan behöva extra kalcium och D-vitamin.

6. Myt: Tillskott interagerar inte med mediciner.

Verklighet: Vissa kosttillskott, inklusive vitamin K (som hjälper blodpropp), zink (som vissa tror att ökar immuniteten) och omega-3s (som tynnar blodet), kan interagera med receptbelagda läkemedel och läkemedel. Oavsett om du tar ett dagligt aspirin för att skydda mot hjärtsjukdomar eller om du är på ett antibiotikum mot en bakteriell infektion, kan tillskotten du tar störa eller förbättra effekterna av dina mediciner. Du bör alltid dela med din läkare och apotekspersonal en lista över alla tillskott du för närvarande tar för att undvika dessa negativa interaktioner.

7. Myt: Du bör ta vitaminer och andra kosttillskott på tom mage.

Verklighet: Många vitaminer är vattenlösliga – vilket innebär att de upplöses i vatten och absorberas av kroppen nästan när som helst på dagen, oavsett vad som är i magen. Men det finns fyra fettlösliga vitaminer – A, D, E och K – som bara kan absorberas med fett. Så om du tar en multivitamin som innehåller ett fettlösligt vitamin, är det bäst att ta det med lite mat som innehåller lite fett. Många tycker också att att ta ett tillskott på tom mage gör dem illamående.

8. Myt: Tillskott spelar alltid bäst tillsammans.

Verklighet: Vissa tillskott hjälper varandra, precis som lagkamrater. C-vitamin hjälper kroppen till exempel att ta upp järn. Andra arbetar faktiskt mot varandra. Exempelvis blockerar kalcium absorptionen av järn och zink blockerar kopparabsorptionen. Så att ta höga doser av ett näringsämne kan faktiskt orsaka brist på ett annat.

För att spela det säkert, låt din läkare veta om varje tillägg du tar, även om du tycker att det är ofarligt. Många vitaminer och mineraler, liksom örttillskott, har biverkningar som sträcker sig från utslag till magbesvär. De kan också interagera med mediciner och andra vitaminer. För mer information om vilka tillskott som är bäst i test, gå till denna sida!