Bäst i test supplement för män

Även om du äter den perfekta kosten, kan det vara svårt att få alla de vitaminer och mineraler som FDA rekommenderar för långvarig hälsa. Läs vidare för att lära dig mer om viktiga vitaminer och kosttillskott som män i alla åldrar bör överväga.

bäst i test supplement för män

Ta ett personligt synsätt på komplettering

Amerikanska män konsumerar mer kalorier än vad som behövs för att överleva: enligt US Center for Disease Control , lägger män bort i genomsnitt 2475 kalorier per dag . Om så är fallet skulle du tro att män också skulle få tillräckligt med viktiga vitaminer och näringsämnen för att stödja bra hälsa, (läs även mer om biverkningar kring tillskott).

På grund av genetik, plats, mattillgänglighet och livsstil har alla unika näringsbehov. Till exempel, om en person konsumerar mycket lummiga gröna kan de ha tillräckliga kaliumnivåer. Men om samma person sällan får direkt solljus, kan han sakna D-vitamin.

Av denna anledning är multivitaminer inte alltid den bästa lösningen för att lösa vitamin- och mineralbrister. Ett mer personligt tillvägagångssätt ger rätt tillägg för din individuella profil utan att överdriva vissa som du kanske inte behöver.

Det finns andra faktorer som hjälper dig att avgöra vilken näringstillskott du kan behöva och vilka som bara är bluff, till exempel familjehistoria, aktivitetsnivå och stressnivåer. Dessutom kan variabler som alkoholintag, koffeinförbrukning och till och med resor spela en roll. Till exempel har de som konsumerar alkohol överflödigt särskilt hög risk för B-vitaminbrister.

5 bäst i test vitaminer och kosttillskott för män

1. D-vitamin : en nyckelfaktor i testosteron

Det är mycket vanligt att amerikaner har vitamin D-brist – en artikel från Scientific American från 2009 konstaterade att över 75% av amerikanska tonåringar och vuxna inte får rekommenderade nivåer. Varför är det en stor sak?

För en sak kan D-vitamin öka testosteronnivåerna hos män. Ytterligare forskning behövs fortfarande, men detta antyder att en brist på D-vitamin kan vara en orsak till lågt testosteron (läs mer om testosterontillskott här). Eftersom låg testosteron gör att män utsätts för olika hälsoproblem , som sömnapné, låg ämnesomsättning, libido och trötthet, är upprätthållande av lämpliga vitamin D-nivåer en viktig del av människors hälsa.

Låg vitamin D stöder också hjärthälsa och benhälsa. Detta är särskilt viktigt för äldre män, som i allmänhet är mer benägna att falla. Du hittar mer information om testosteron booster här.

2. Magnesium är avgörande för den allmänna hälsovården

Magnesium är ett mineral som är viktigt för många kroppsliga [funktioner] ((https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/). Det är avgörande för blodsockerkontroll, proteinsyntes, nervfunktion och Mer.

Som med D-vitamin, kan du bli förvånad över att få veta att människor inte får tillräckligt med detta viktiga mineral. Enligt USDA , 57% av den amerikanska befolkningen inte uppfyller det rekommenderade dagliga intaget av magnesium.

Ett sätt att öka ditt magnesiumintag är att konsumera fler livsmedel som innehåller mycket magnesium, såsom spenat, mandel, svarta bönor och bananer.

Utöver att öka din konsumtion av magnesiumrika livsmedel är tillskott också viktigt. Forskning indikerar att magnesiumtillskott kan stödja testosteronhalten i blodet , särskilt i kombination med träning. En annan studie fann att de som tog magnesiumtillskott stödde muskelhälsa.

3. Boron

Bor är ett spormineral som finns i livsmedel som russin, mandlar, katrinplommon och kikärter. Boron stöder (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18366532)boschbenhälsa, hjärnfunktion och immunsvar]. Män som konsumerar en diet som är låg i frukt och grönsaker kan ha låga nivåer av bor.

Även om det inte är så välkänt som några av de andra vitaminer och mineraler på denna lista, uppvisar bor fortfarande några imponerande egenskaper. En studie visade till exempel att boranrikade dieter gav stöd för prostatahälsa.

4. Omega-3: för hälsa från huvud till tå

Omega-3 är fleromättade fettsyror kända för sina antiinflammatoriska effekter. Dessutom har de visat sig stödja hjärt-kärlshälsa, ledhälsa och mer. Om det inte räcker har de också visat sig stödja hjärnhälsa .

Omega-3 är viktigt eftersom konsumtion av dem hjälper människor att upprätthålla rätt förhållande mellan omega-3 och omega-6-fettsyror. De flesta män konsumerar mycket mer av de inflammatoriska omega-6-fettsyrorna – från livsmedel som raffinerade vegetabiliska oljor – än vad som anses vara hälsosamt. Män bör sträva efter att konsumera dessa fetter i ett mer balanserat förhållande , vilket innebär ett större intag av omega 3 och minska så många omega-6. Ofta konsumerar män upp till 15 gånger fler omega-6 än omega-3.

5. Sågpalmettoxtrakt : ett traditionellt botemedel mot prostatahälsa

Sågpalmetto är ett buskträd med mörkröda bär, infödda i USA, Europa och Afrika. Palmetto-bär var en populär källa för mat och medicin för indianer långt före europeisk bosättning. De har också en lång historia av användning i traditionell medicin, ofta föreskrivs för reproduktions- och urinvägar.

Bären har traditionellt använts för prostatahälsa i många år, och tidiga kliniska data antyder att sågpalmettoxtraktet kan hjälpa till att stödja en frisk prostata; större, nyare kliniska data stödde emellertid inte dess effektivitet.

Ta kontroll över din hälsa genom att börja med tillskott!

Män som vill upprätthålla god hälsa bör äta en varierad kost rik på näringsbeständiga livsmedel, som inkluderar vildfångad skaldjur eller ett omega-3-tillskott. Men det är lättare sagt än gjort. Stress, dåliga och bekväma livsmedelsval och brist på fysisk aktivitet kan alla få män att vara brist på vissa näringsämnen.

Vi är alla unika, så det är viktigt att ta reda på vilka av dessa tillskott som passar bäst för dig. Denna praktiska onlineundersökning kan hjälpa dig att avgöra vad du kan sakna näringsmässigt och ge en personlig daglig vitaminregim.

Om det behövs kan öka intaget av vitamin D, astaxanthin, vitamin B12, magnesium, bor, omega-3 och sågpalmettoxtrakt hjälpa till att stödja energi, främja sexuell hälsa och generellt stödja mäns hälsa.