Boost för ditt testosteron med mat

TESTOSTERON ÄR ENLIGT National Library of Medicine ett viktigt hormon som spelar en kritisk roll i flera kroppsfunktioner:

  • Det hjälper till att upprätthålla ben- och muskelstyrka.
  • Det avgör hårväxt och var kroppsfett samlas.
  • Det gör spermier.
  • Det upprätthåller sexlust och erektioner.
  • Det hjälper till att göra röda blodkroppar.
  • Det ökar energi och humör .

Hypofysen, som ligger i hjärnan, kontrollerar produktionen av många av kroppens hormoner, inklusive testosteron, som faktiskt produceras i testiklarna. Låga nivåer av testosteron, även känd som hypogonadism, kan orsaka:

  • En minskad sexlust.
  • Dåliga erektioner.
  • Lågt antal spermier .
  • Dålig sömn.
  • Sänkt muskelmassa.

De läskiga biverkningarna av testosteronbehandling

Minskat totalt testosteron kan orsakas av:

  • Kronisk sjukdom, såsom diabetes .
  • Problem med områden i hjärnan, inklusive hypofysen, som kontrollerar hormoner.
  • Låg sköldkörtelfunktion.
  • Försenad pubertet.
  • Sjukdomar i testiklarna (trauma, cancer , infektion, immunsjukdom).
  • Godartad tumör i hypofyscellerna som producerar för mycket av hormonet prolaktin.
  • För mycket kroppsfett ( fetma ).

Åldrande sänker också testosteronbehandlingar. Från och med 30 till 40 år minskar testosteronnivåerna naturligt, men långsamt. Med tiden kan dock lägre testosteron orsaka symtom som förlust av styrka, lägre sexlust och prestanda och sömnstörningar . Som ett resultat söker många män efter sätt att höja sina T-nivåer. Vissa tar kosttillskott, som i bästa fall är obevisade och i värsta fall farliga för hälsan.

Kostförändringar och testobooster för att öka testosteron

En hel del livsmedel och testoboosters som kan hjälpa till att höja testosteronnivåerna, enligt Aileen Birkitt, en registrerad dietist och ägare av Nutrition 4 You i North Kingstown, Rhode Island. “Det är mestadels mat rik på zink, vitamin D , selen och magnesium”, säger hon.

Några testosteronhöjande exempel på zinkrika livsmedel är:

  • Ostron, som har en mycket hög mängd zink.
  • Fet fisk som lax, tonfisk och makrill.
  • Andra skaldjur, som krabba och hummer.
  • Bönor, såsom linser, kikärter och svarta bönor.

Nötkött och nötköttlever innehåller också stora mängder zink – men det rekommenderas inte att ha rött kött mycket ofta på grund av högre risk för cancer och hjärtsjukdomar , säger Birkitt.

Livsmedel rik på vitamin D inkluderar:

  • Berikade spannmål.
  • Ägg (särskilt äggulorna, som innehåller en hel del vitamin D).
  • Mjölk med låg fetthalt .
  • Berikad apelsinjuice.
  • Berikad växtbaserad mjölk, som soja, ris eller havremjölk.

Livsmedel som är rika på magnesium inkluderar bladgrönsaker som spenat och grönkål. Paranötter och andra nötter har selen, vilket också kan hjälpa, säger Birkitt.

Dessutom släpper lök, vitlök och ingefära alla möjliga naturliga föreningar som kan hjälpa till att öka testosteron, tillägger Birkitt. Och granatäpplen inkluderar antioxidanter som verkar stödja testosteronproduktionen.

Om du letar efter en enda ätplan som innehåller de flesta av dessa livsmedel, överväga Medelhavsdieten . “Att följa Medelhavsdieten, med betoning på några av de testosteronhöjande livsmedel som nämns här, kan hjälpa någon som vill höja testosteronnivåerna”, säger Birkitt.

Andra livsstilsförändringar för att öka testosteron

Vad du inte konsumerar kan vara lika viktigt som vad du gör. Att ta droger och dricka alkohol kan till exempel sänka T-nivåerna. Den kemiska BPA, som finns i många plaster, har visat sig sänka testosteron, så undvik exponering för dessa kemikalier.

Tillsammans med en riktig diet finns det andra sätt att hjälpa till att öka testosteron naturligt:

  • Regelbunden men inte överdriven träning .
  • Viktkontroll.
  • Rätt sömn.
  • Kontroll av kroniska sjukdomar som diabetes.

Att ta kosttillskott är riskabelt. För det första är de oreglerade, så du vet inte exakt vad du tar. För det andra höjer mängden av dessa läkemedel för att höja T-nivåerna också andra hormonnivåer, som östrogen, vilket kan orsaka hormonell obalans och leda till andra hälsoproblem.

Det är också viktigt att komma ihåg att öka eller höja testosteron är naturligt när du åldras, och de allra flesta män – långt över 90% – ligger inte under lämplig T-nivå för deras ålder. Endast de med ovanliga symtom, såsom muskelsvaghet, anemi, osteoporos eller infertilitet, behöver testas för låg T genom ett blodprov. Medicinskt lågt testosteron orsakas av ett annat hälsotillstånd som ofta kan behandlas.

Men en sexlust som inte kan jämföras med dina yngre dagar eller en minskning av vikten du kan lyfta är bara ett lite sorgligt faktum att bli äldre. Rätt livsstil, inklusive kost, kan hjälpa till – men det kan inte göra dig 20 igen.