Ingredienser och innehåll av vitaminer och mineraler

Om du någonsin har läst om innehållet och ingredienserna i ditt tillskott, förstår du hur stort utbudet av vitaminpiller och pulver är, och hur var och en av dem påstår sig vara avgörande för välbefinnande och hälsa . Oroa dig inte – vi är också överväldigade, särskilt eftersom det är så viktigt att öka vår immunitet under Coronavirus-utbrottet just nu, varför vi bad experterna att avkoda vitamintillskottet som är bäst i test för att avslöja vad som faktiskt kommer att gynna dig …

Vitamin A köps från apoteket

Vad kommer det att göra för dig?
Vitamin A hjälper specifikt din syn genom att skydda ögat och näthinnan. “A-vitamin är viktigt för synen, för att hjälpa till att bibehålla en frisk hud i oro och eksem”, förklarar Shabir Daya, grundare och egen farmaceut på Victoria Health apotek . “De som lider av dålig syn, återkommande infektioner och hudproblem som vuxen akne skulle ha stor nytta av införandet av vitamin A.”

Var hittar du det naturligtvis?
Den största källan är fiskleveroljor men du hittar den också i mejeriprodukter som margarin, smör och mjölk med full fetthalt.

Zink

Vad kommer det att göra för dig?
Enligt Shabir krävs folsyra för bildande av blodkroppar och för att skydda nervsystemet inklusive fosterskador i ryggraden under tidig graviditet. “Det bör tas regelbundet av alla kvinnor i fertil ålder.” Åh, och bli inte förvirrad av etiketter – leta efter ” folat “, det är den aktiva formen av folsyra.

Var hittar du det naturligtvis?
Rött kött, lever, skaldjur (särskilt ostron), äggulor, mejeriprodukter, fullkornsflingor och bönor.

Magnesium

Vad kommer det att göra för dig?
Magnesium är oerhört viktigt för nervsystemet såväl som för muskler, ben och tänder. Många säger att det hjälper till att lugna symtom på ångestockså. “” Magnesium är vanligtvis otillräckligt i våra dieter. Lågt magnesium är förknippat med många moderna klagande hälsoproblem, inklusive dålig sömn, stress, PMT, dålig muskelåterhämtning och i allmänhet trött. Det är svårt att absorbera vilket är en av anledningarna till att vi inte får tillräckligt. Att välja rätt tillskott i biotillgänglig form är viktigt, en livsmedelsbaserad form är perfekt, säger Libby Limon , nutritionist och yogalärare

Var hittar du det naturligtvis?
Magnesium finns faktiskt i alla gröna grönsaker.

Järn

Vad kommer det att göra för dig?
Järn hjälper till att främja röda blodkroppar som transporterar syre runt kroppen; ”Järn krävs för produktion av hemoglobin som är bäraren av syre i röda blodkroppar. Järn krävs också för produktion av hormoner och signalsubstanser. Kvinnor som får svåra perioder och kvinnor i fertil ålder får inte tillräckligt med järn. Tyvärr orsakar många järntillskott förstoppning eller magbesvär eftersom järn stör den probiotiska balansen i tarmen. Därför är det bäst att ta en sprayform av järn som säkerställer att järn absorberas från blodkärlen runt kinderna rakt in i blodomloppet genom att passera magen och tarmarna, säger Shabir.

Var hittar du det naturligtvis?
Du kan få en järnslag från spenat (Popeye var på något), rött kött, nötter och fullkorn.

Selen, bockhornsklöver och fenugreek

”Selen är ett spårmineral som är viktigt för produktionen av kroppens mest kraftfulla fria radikaler som kallas glutationperoxidas men även fenugreek och bockhornsklöver och tros skydda våra celler från skador. Det är också viktigt för sköldkörtelhormonaktivitet. Forskare anser att maten vi tar in inte har tillräckligt med selen för att skydda våra kroppar och föreslår därför en styrka på 200 mikrogram per dag, säger Shabir.

Var hittar du det naturligtvis?
Paranötter och fisk är de bästa naturliga källorna till selen.

Omega oljor

Vad kommer det att göra för dig?
Omegaoljor är en av de mest grymma om kosttillskott eftersom de inte bara främjar starka ben, de stöder hälsosamma kolesterolnivåer, ökar din immunitet och humör . ”Omegaoljor består av essentiella fettsyror som kallas omega 3, 6 och 9. Generellt sett får vi tillräckliga mängder omega 6 och 9 från vår kost av spridning, frön och nötter men det är omega 3 som många av oss har brist på. Det är denna specifika fettsyra som erbjuder en mängd olika fördelar, inklusive att förhindra kolesterolavsättning, hormonproduktion, stödja mental hälsa, bekämpa inflammation och främja benhälsa för att nämna några. Sikta på en kvalitetsfiskolja eller Krill Oil som ger den bästa formen av omega 3. ”

Var hittar du det naturligtvis?
Det bästa stället är i fet fisk (överraskning, överraskning). Lager på makrill, sill, pilchards, sardiner, lax och öring.

Vitamin B

Vad kommer det att göra för dig?
En vitamin B-tablett bör innehålla alla åtta B-vitaminer *: B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantotensyra), B6, B7 (biotin), B9 (folat), B1. “B-vitaminer är en grupp på 8 vitaminer som fungerar i samverkan för att ge många fördelar för den totala kroppsfunktionen från ämnesomsättning till produktion av enzymsystemen”, förklarar Shabir. ”B-vitaminer hjälper främst till att omvandla mat till energi; involverade i produktionen av röda blodkroppar och är viktiga för att skydda nervsystemet. De som är under stress skulle ha stor nytta av att ta B-vitaminer eftersom kroppen vid stora tider ställer stora krav på hela B-vitaminerna. Det är bäst att ta det sedan med C-vitamin som förbättrar deras effektivitet. ”

Här är vad var och en gör:

  • B1 och B2 främjar en hälsosam funktion av muskler, nerver och hjärta
  • B3 reglerar nerv- och matsmältningssystemet
  • B5 och B12 krävs för normal tillväxt och utveckling
  • B6 ökar immunförsvaret och hjälper kroppen att bryta ner protein
  • B7 hjälper till med produktion av hormoner
  • B9 hjälper celler att skapa och underhålla DNA

För att öka effekten rekommenderar Shabir att du kombinerar dina B-vitaminer med C-vitamin, eller väljer ett tillskott som innehåller båda som TerraNova Vitamin B-komplex med C-vitamin , som innehåller alla 8 B-vitaminerna och vitamin C.Du kan också köpa B-vitaminer separat om du vill inte ta ett multivitamin B-tillskott.

Multivitamin och testosteron tillskott som Maxulin

Vad kommer det att göra för dig?

Vi behöver en mängd vitaminer och mineraler för att fungera och helst skulle vi få dem alla från maten, men med hektisk livsstil är det inte alltid möjligt att få allt du behöver. Multivitaminer är ett mycket bekvämt sätt att säkerställa att du åtminstone får det viktigaste. ”Multivitaminer (som exempelvis Maxulin®)erbjuder mindre mängder av alla viktiga vitaminer och mineraler för allmän hälsa, energiproduktion och för att stödja immunförsvaret, läs mer på https://www.mittval.se/sv-se/vitaminer-and-mineraler.

Nästan alla skulle dra nytta av användningen av multivitaminer av hög kvalitet (tänk på multivitaminer som en försäkring för att förhindra näringsbrister). De flesta multivitaminer erbjuder halvsyntetiska former, så välj mat-multivitaminer eftersom de absorberas mer effektivt och utnyttjas effektivt, t.ex. Alive Multivitamins eller info om falska bluffprodukter Once Daily Ultra Potency , rekommenderar Shabir.